Moderaterna Piteå - Ditt engagemang är vår styrka

Vanliga frågor & svar

Du brinner för samhällsfrågor och vill påverka! Du delar moderata värderingar, visioner och mål för hur landet, regionen och kommunen ska styras och organiseras.

Oavsett om du väljer att bli aktiv medlem eller stödjer oss med ditt medlemskap, så bidrar du till att förverkliga moderata visioner och ambitioner.

Ett medlemskap ger dig möjlighet att själv påverka vår politik men också vilka som ska företräda oss i kommun, region och riksdag.

Även om vi vill bli fler aktiva medlemmar så väljer du själv hur mycket du vill engagera dig.

Du väljer själv om och hur pass aktiv du vill vara eller om du vill vara passiv stödmedlem.

I huvudsak har vi tre olika typer av föreningsmöten:

• Årsmötet – som avhandlar vanliga årsmötesfrågor så som val av styrelse etc., nomineringsstämma – där vi fastställer valsedeln till kommunfullmäktigevalet och vanliga medlemsmöten.

• Medlemsmöte – vi har oftast en inbjuden gäst som föreläser om någonting aktuellt. Det kan vara någon central eller regional företrädare för moderaterna men det kan också vara en kommunal tjänsteperson som informerar om kommunens verksamhet eller någon annan gäst från samhället som informerar om deras verksamhet.

• Ibland har vi också medlemsmöten enbart för att lyssna av vad medlemmarna tycker i olika frågor eller för att informera om vad som sker inom kommunpolitiken.

Inför varje sammanträde med kommunstyrelsen samlas de som har uppdrag för moderaterna i kommunen. Till dessa möten är alla medlemmar välkomna att delta och säga sin mening. Vi går igenom de ärenden som kommer att behandlas vid kommunstyrelsen och kommunfullmäktiges kommande möten. Det händer också att ledamöter i de olika nämnderna informerar om aktuella frågor som varit eller kommer att komma.

Det finns flera sätt att bidra till vår verksamhet – inte minst hjälpa till att sprida det moderata budskapet. Det kan ske antingen genom att hjälpa till vid kampanjer på stan, dörrknackning, flygbladsutdelning men också genom att prata moderat politik med vänner, kollegor och bekanta. Har du någon talang som du tror kan vara bra för oss så kan du också hjälpa oss genom den. Det kan vara allt för skapa annonser och layout för broschyrer till att sjunga eller spela instrument på våra medlemsmöten. Det är fantasin som sätter gränserna. Kom också ihåg att du genom att vara medlem hjälper oss och vår verksamhet.

Absolut. Du kan t ex sprida det moderata budskapet genom exempelvis prata moderat politik med vänner, bekanta och kollegor.

Även om du inte gillar lokalpolitik i allmänhet eller just vår lokala politik så går det mycket bra att vara medlem i Moderaterna i Piteå. Vi behöver ditt stöd för att göra förändring även nationellt och i EU.

Politik och engagemang är viktigt oavsett arena (och dom hänger ofta ihop på ett eller annat sätt).

Du kan alltid göra skillnad!

Som medlem i Moderaterna väljer du själv mycket du vill engagera dig. Oavsett om du väljer att bli politiskt aktiv eller om du med ditt medlemskap väljer att stödja vår politik blir du en del i att vända utvecklingen i Sverige. Du gör alltid skillnad.

Ett medlemskap kostar 100 kronor under det första året. Därefter en årsavgift på 250 kr.

Stöd vårt arbete för att Sverige ska bli ett friare, tryggare och mer rättvist land.

Swisha 100 kronor till 123 336 0070 och uppge ditt personnummer, eller använd QR-koden nedan.

Moderaterna Piteå - QR kod - Bli medlem

Du kan givetvis välja andra betalsätt genom att klicka på knappen Bli medlem nedan.